Sila ke BLOG Rasmi Dr. Mujahid Yusuf Rawa
http://drmujahid.com

Tuesday, October 18, 2011

Polis Terlibat dalam Kes Mat Sabu?

Ucapan Bajet 2012

Setelah satu hari menunggu giliran untuk berucap bahs bajet 2012 akhirnya hari ini sebelum rehat pkl 1 saya memulakan ucapan dan kemudian menyambongnya pukul 2.30. Kami diberi 20 minit. Banyak yg nak diperkatakan tp masa tak cukup. Saya menyentuh beberapa tajuk besar antaranya tanggungjawab membuat keputusan terbaik, kritikan bajet secara menyeluroh, soal alam sekitar, keselamatan dan peranan agama.

Paling kontraversial ialah isu kegagalan dasar kerajaan dalam menangani kesan alam sekitar. Saya membawa contoh Bukit Merah yang pernah dicadangkan untuk tapak loji nadir bumi yang akan dikendalikan oleh Mitsubishi dari Jepun. Usaha itu mendapat tentangan pada tahun 1982 sehingga 167,000 penduduk Pekan Papan dan sekeliling telah membantah kerna kesan alam sekitar yang membahayakan kesihatan mereka antaranya leukimia, keguguran, cacat kelahiran dan kanser paru- paru. Kejayaan menutup tapak itu adalah tanda kejayaan ngo menimbulkan kesedaran dan penduduk yg prihatin. Walaupun kini ada 800,000 ton sisa radioaktif yg belum dihapuskan dengan menelan belanja US100juta. Malah kematian akibat kesan radioaktif ini juga tinggi iaitu 9 kes kematian kerana leukimia. Tiba-tiba hari ini kita dikejutkan dengan tapak yang sama yg akan dibuka di Gebeng, Pahang oleh syarikat Lynas Corp dari Australia. Kalau Bukit Merah hanya 9 ekar, kini di Gebeng luasnya 100ekar iaitu seluas 140 padang bola! Apa sikap kerjaan yg lebih melihat laba ekonomi dan keuntungan dari kesan jangkapanjang yang mengancam keselamatan dan kesihatan awam?

Saya sempat juga menyentuh isu keselamatan di mana saya mendedahkan surat yang saya terima secara misteri. Saya hanya menrima dari orang lain surat itu minta supaya mendedahkan dokumen surat resmi dari PGA Briged Tengah ang mengarahkan anggotanya dan keluarga serta pesara polis supaya menandatangani memorendum membantah kenyataan Timbalan Presiden Pas Mat Sabu. Saya mempertikaikan kalau betul ini surat arahan dari Pegawai Tinggi Polis maka polis tidak professional dan campurtangan dalam persoalan yang sifatnya politik! Adakah ada campurtangan polis menimbulkan kemarahan yang disengajakan terhadap Mat Sabu? Ataukah Polis menerima arahan dari pihak atasan dari tuan tuan politik mereka? Saya minta Menteri Dalam Negeri memberikan penjelasan tentang surat ini. Saya diganggu dalam ucapan saya oleh Kulim-BandarBharu yang menuduh saya membuat fitnah! Saya kata saya cakap dalam parlimen dan bukan di kedai kopi! Saya bertanggunjawab atas soalan saya.

Krna diganggu masa saya terjejas jadi isu peranan agama saya tak sempat nak perincikan. Saya mencadangkan hubungan antara agama mestilah memperbanyakkan dialog dan perbincangan secara bertamadun bukan dengan menimbulkan kemarahan atau isu yang sensitif. Saya mencadangkan juga akta zakat bagi memperkemaskan pengurusan dan kawal selia zakat bagi membantu pengukuhan umah. Malangnya masa tidak cukup dan saya terpaksa berhenti setelah diarahkan oleh Tuan Speaker.

Selesai ucapan saya membuat sidang akhbar bersama rakan dari Kuala Kedah atas dua isu. Pertama sikap kami secara peribadi dalam perhimpunan sejuta umah di mana kami melihat ini eksploitasi Umno dan golongan desperate untuk menimbulkan kebencian antara agama dan bukan keharmonian antara agama. Kedua saya mendedahkan surat yang saya terima secara misteri yang memberi petunjuk bahawa Polis dari PGA terlibat mengarahkan secara resmi supaya anggotanya , keluarga dan pesara menandatangan kempen membantah Kenyataan Mat Sabu. jikalau ini berlaku ia sesuatu yang malang bagi Polis yang tercalar imej mereka kerna menjadi alat kepada pihak tertentu yang desperado untuk berpegang kepada kuasa mereka yang semakin terhakis.

No comments: