Sila ke BLOG Rasmi Dr. Mujahid Yusuf Rawa
http://drmujahid.com

Monday, August 22, 2011

Perginya "seorang tua di kaki gunung"

Azizi Abdullah nama dikenali kerana "seorang tua di kaki gunung" saya mengenali beliau sebagai sahabat dalam perjuangan. Perjuangan beliau bukanlah baru, sebelum ini beliau aktivis pengguna dan telah menyumbang berbagai penulisan bagi menimbulkan kesedaran pada orang ramai. Pertama kali saya bertemu dengannya ialah pada tahun 2001 semasa dijemput untuk berceramah di Kulim. Saya bertemu dengannya semasa kuliah magrib. Saya tidal mengenali beliau pada mulanya, tubuhnya yang kecil dan agak rendah suaranya menyebabkan siapa pun tidak menyangka beliau adalah Azizi Abdullah. Dia berpakaian jubah putih berkolar malam itu. Selepas isya kami berceramah dan semangat nampaknya orang ini, hanya setelah ceramah saya diperkenalkan Azizi Abdullah si sastrawan hebat. Mulai saat itu kami berkawan.

Terakhir bersamanya dalam program ialah di Kolej Insaniah Kedah di mana kami disatukan dalam Forum Nusantara bersama professor dari Thailand Dan Indonesia. Tahun sudah saya menziarahi beliau di hospital Pulau Pinang semasa menanti jadual pembedahannya. Beliau kelihatan sehat dan ceria menceritakan pada saya beliau sibuk mengisi borang LHDN untuk diisi kerana royalty yang diterimanya. Saya mendoakan kesihatannya dan meninggalkan beliau dengan harapan segera menjalani pembedahan jauntung dengan selamat. Itulah kali terakhir saya bertemu denganya.

Semasa berita pemergian sahabat saya ini diterima, saya termenung mengenangkan ketajaman penanya. Satu buku yang saya terkesan karangan allahyarham ialah "jiwa hamba" Moga Allah mencucuri Rahmat ke atas Azizi Abdullah "seorang tua di kaki gunung"

Dr Mujahid Yusof Rawa
9.15 pg, 22 Ramadhan
Parit Buntar

No comments: