Sila ke BLOG Rasmi Dr. Mujahid Yusuf Rawa
http://drmujahid.com

Wednesday, July 20, 2011

Antara Kemajuan dan Naluri Kebebasan



Harga yang perlu dibayar oleh rakyat Malaysia gara-gara kepimpinan Satu Malaysia melayani tuntutan demokrasi ialah dimalukan di mata dunia. Pemergian Najib pada saat tuntutan demokrasi dihinjak dan dipijak menyebabkan masyarakat dunia terkejut. Keganasan Polis sememangnya memalukan dan telah memberikan gambaran seolah Malaysia umpama Mynmar. Dunia hari ini bukan lagi dunia tertutup, setiap tindakan kita diperhati oleh kecanggihan teknologi yang boleh memancarkannya di seluroh dunia, apakah kepimpinan Satu Malaysia terlalau dangkal untuk memahami realiti ini. Zaman baling batu sembunyi tangan sudah tidak releven lagi, tangan yang dibelakang cuba disembunyikan jelas dilihat oleh dunia. mahu menutup keganasan polis? silakan tetapi ingat satu yang ditutup 10 yang akan terdedah. Mengakulah bahawa kepimpinan Najib telah memalukan Malaysia di mata dunia! Tak payahlah nak disebutkan di sini betapa insiden Ratu England memakai baju kuning dan rakyat Malaysia menyambut Najib dengan bendera kuning 'bersih'. Belum faham lagi?

Tuntutan Bersih tidaklah sukar sangat, ia satu tuntutan yang 'baik' dan tidak provokotif. Apa yang susahnya untuk SPR mencatit 8 tuntutan bersih dan kemudian cubalah mencari jalan bagaimana hendak dilaksanakan? Ini tidak SPR pulak yang jadi parti politik membuat taklimat sana-sini bersama dengan NGO lain untuk menjelaskan keadaan. Keadaan apa? SPR masih mahu menutup pekungnya? kalau dah busuk janganlah nak menutup, kerana baunya tetap busuk! Apa yang boleh SPR lakukan ialah ubat luka itu dengan berterus terang aja dan berhenti dari menjadi hamba abdi UMNO/BN. Kembali kepada asalnya SPR sebagai instituisi yang mengawal demokrasi berpilihanraya, insyaallah SPR akan dapatkan semula maruah dirinya. janganlah kerana nak menjilat, harga dan maruah diri dipandang hina oleh rakyat!

Pada saat Malaysia mahu menuju kepada negara berpendapatan tinggi isu-isu ini tidak sepatutnya menganggu perjalanan negara ini. Ia bukan pilihan antara nak maju atau nak menolak demokrasi? tetapi ia adalah satu imbangan antara kemajuan fizikal dan naluri kebebasan yang perlu dibimbing melalui wahana demokrasi dan pendemokrasian. Pada saat kita memberikan rakyat pilihan, kita telah merosakkan kerangkabina negara ini. Ia bukan soal pilihan, ia soal kebijaksanaan melakari masadepan negara dengan meletakkan dasar pemikiran demokrasi sebagai tunggaknya! Selamatkanlah Negara dari Pengkhianat!

No comments: