Sila ke BLOG Rasmi Dr. Mujahid Yusuf Rawa
http://drmujahid.com

Thursday, January 13, 2011

Pembentangan Kertas Kerja di Forum Kerukunan Umat Beragama di Medan, Indonesia.

10 Jan 2011 (Medan, Indonesia) - AJK PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa bersama dua tokoh terkenal, Profesor Dr Ismail Lutfi Japhakiya dari Thailand dan Profesor Dr H Shahrin Harahap dari Indonesia telah menjadi pembentang utama kertas kerja dalam satu majlis Forum Kerukunan Umat Beragama di Garuda Plaza Hotel Medan, baru-baru ini.

Beliau yang juga ahli parlimen Parit Buntar telah membentangkan tajuk “Peranan Lembaga Keagamaan Dalam Pembinaan Umat Beragama di Asia Tenggara”. Dr Mujahid telah menekankan beberapa perkara yang perlu diberi perhatian seperti konsep beragama, keperluan manusia kepada agama, aktiviti agama dan lain-lain lagi. Dr Mujahid turut berkongsi pengalamannya dalam usaha PAS mewujudkan dialog antara agama dan aspek legislative ke arah itu.

Beliau juga telah menekankan bahawa dialog di antara agama ini bukanlah bertujuan untuk mencairkan agama masing-masing akan tetapi tetap teguh berpegang pada agama sendiri. Dr Ismail Lutfi pula telah memberi penekanan bahawa Islam adalah agama perdamaian untuk semua.

Dr Mujahid juga telah hadir dalam sidang akhbar dan memberikan kenyataan program ini memberi keutamaan usaha mewujudkan keamanan di kalangan umat beragama. Di dalam sesi deklarasi “Kesepakatan Medan” beberapa kesepakatan telah dicapai diantaranya yang terpenting adalah “forum ini bersepakat menerima keberadaan pluralitas dan menolak kefahaman pluralisme yang membahayakan asas beragama.”

Di dalam sesi mesyuarat dialog antara agama ini, ahli mesyuarat telah bersetuju melantik Dr Mujahid sebagai Pengerusi Dialog Antara Agama Untuk Keamanan di peringkat Asia Tenggara. Beliau juga telah dianugerahkan penghormatan daripada kerajaan Kota Medan di atas khidmatnya membangunkan keharmonian beragama di wilayah Asia Tenggara.




No comments: